بررسی ویژگیهایِ آل فرعون در تفاسیر فریقین
نویسندگان
چکیده مقاله:
هدف قرآن، عبرت پذیری از اقوام گذشته است. یکی از این اقوام، قوم فرعون است. بسیاری از اصول و سنّتهایی که خداوند متعال در سرتاسر این کتاب شریف، به صورت کلّی بیان فرمودهاست، در داستان قوم فرعون به چشم میخورد. نگارنده در این جستار، نخست، آل فرعون و گسترۀ کاربرد آن را در آیات قرآن بررسی کرده و در ادامه به تبیین ویژگیهای اخلاقی، فرهنگی، عقیدتی و رفتاری آنان در قرآن کریم و تفاسیر فریقین پرداخته و در نهایت، از عذابها و گرفتاریهای آل فرعون در دنیا و آخرت، سخن به میان آورده است.
منابع مشابه
بررسی تطبیقی آیه ولایت در تفاسیر فریقین
آیه 55 مائده، از آیات چالشی و مورد اختلاف میان علما، اندیشمندان و مفسران فریقین است. دلیل اصلی این اختلاف، وجود واژه «ولیّ» و عبارت «الذین آمنوا...» در ترکیب آیه است. مفسران و علمای اهل سنت در برداشت خود از معنای «ولیّ» و یافتن مصداق برای «الذین آمنوا...» دیدگاهی متفاوت از علما و مفسران شیعه ارائه کردهاند. جمعی از مفسران اهل سنت، ولیّ را در آیه ولایت، بهمعنای دوستی، یاری، محبت و ... پنداشتهاند...
متن کاملبررسی تطبیقی عصبیت مذموم در تفاسیر فریقین
تحقیق حاضر به دنبال بررسی تطبیقی مفهوم عصبیت مذموم در تفاسیر فریقین با روش توصیفی و تحلیلی است. این تطبیق بین تفاسیر المیزان علامه طباطبایی(ره)، مجمعالبیان طبرسی، نمونهی مکارم شیرازی، مفاتیحالغیب فخررازی، درالمنثور سیوطی، روحالبیان بروسوی و کشاف زمخشری انجام شده است. از تطبیق این تفاسیر برداشت میشود که همهی مفسرین مذکور متفق القول، عصبیت مذموم را محکوم کرده و دربارهی عواقب و پیامدهای خطر...
متن کاملچشم زخم در تفاسیر فریقین
از جملة سؤالات مطرح در جامعه، بحث واقعیت یا خیالی بودن چشم زخم است. در این تحقیق چشم زخم از دیدگاه تفاسیر فریقین بررسی شده است از آنجا که خیلی از مردم با آن درگیر هستند ضرورت بحث و بررسی دربارة آن روشن میشود. این تحقیق با روش توصیفی و تحلیلی و در جمع آوری مطالب با روش کتابخانه ای و از طریق فیش برداری به سامان رسیده و در آخر نتیجه گرفته شده که: با توجه به آنچه در تفاسیر فریقین آمده است چشم زخم ...
متن کاملبررسی تطبیقی آیه ولایت در تفاسیر فریقین
آیه 55 مائده، از آیات چالشی و مورد اختلاف میان علما، اندیشمندان و مفسران فریقین است. دلیل اصلی این اختلاف، وجود واژه «ولیّ» و عبارت «الذین آمنوا...» در ترکیب آیه است. مفسران و علمای اهل سنت در برداشت خود از معنای «ولیّ» و یافتن مصداق برای «الذین آمنوا...» دیدگاهی متفاوت از علما و مفسران شیعه ارائه کرده اند. جمعی از مفسران اهل سنت، ولیّ را در آیه ولایت، به معنای دوستی، یاری، محبت و ... پنداشته اند ...
متن کاملجایگاه رحمت الهی در تفاسیر فریقین
رحمت دو جریان دائمی دارد که همواره بر همه ی هستی روان است : رحمت رحمانی و رحمت رحیمی . با رحمت رحمانی خلقت شکل گرفته است و با رحمت رحیمیه هستی به نهایت رشد خویش دست می یابد . خداوند انسان را آفرید تا رشد کند و او را از رحمت رحمانیه خود به رحمت رحیمیه برساند. رحیمیت خداوند بازگشت به ربوبیت او دارد. عالم پرورشگاه است. او رب همه موجودات است که زمینه رشد وشکوفائی استعدادها و به فعلیت رساندن آن استع...
متن کاملبررسی واژههای جانشین اعجاز در قرآن کریم در تفاسیر فریقین
بحث اعجاز قرآن و به طور کلی معجزه، یکی از مباحث مهم علوم قرآنی و همچنین علم کلام است. واژه اعجاز برای اولین بار در اواخر قرن سوم به مفهوم مصطلح آن استعمال گردید و پس از آن کاربرد آن رواج یافت. این واژه به مفهوم اصطلاحی در قرآن نیامده، اما معنای کانونی معجزه که همان ارائه نشانه و دلیل روشن بر صدق ادعای رسالت است، با واژههایی مانند: «آیه»، «بیّنه»، «بصائر»، «برهان»، «سلطان» و ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 2 شماره 4
صفحات 31- 48
تاریخ انتشار 2016-11-21
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023